ERLING MØRCH
STAND #17

Erling Mørch fortæller; “Som årgang 1961 er jeg uddannet som zoologisk konservator og har arbejdet indenfor dette fag i ca 40 år. Dér beskæftigede jeg mig meget med formgivning, anatomi og udtryk – bevægelse. Ved hvert dyr, jeg har konserveret, har jeg forsøgt at gengive liv.

Disse erfaringer går videre i mine skulpturer i et arbejde, der tog fart i 2019. Jeg laver primært fugle udført i cortenstål, hvor anatomien er korrekt. Den enkelte fugl har åbninger på kroppen, hvor betragteren udfordres på fantasien og samtidig er med til at færdiggøre skulpturen. Jeg gengiver fuglenes naturlige adfærd, hvordan de flyver, går eller ligger. I håb om en afsmittende effekt på betragteren udstråler de glæde og frihed.

At udforme kunst giver mig glæde og inspiration til nye skulpturer.

Stål er et meget hårdt materiale, der giver nogle begrænsninger. Derfor arbejder jeg udelukkende i koldt stål. Størrelserne er vidt forskellige – fra den lille gærdesmutte til den uddøde moa, der var dobbelt så stor som den afrikanske struds.

Fuglene formes i naturlig størrelse, men kan også i udsmykningsopgaver ses i forstørrede formater. Eksempelvis har jeg til Randers Regnskov skabt en kæmpe slange, som besøgende kan gå igennem.

Målet er udvikling i skabelsen af skulpturer, der leder tanker mod det positive i livet. Der er så megen ufred og krig i vores verden, så min kunst appelerer gerne til sansningen af naturen, jeg ser som fredelig. Mange mennesker er ulykkelige og føler sig fastlåst i deres situation. Kunst skal give stof til eftertanke og gerne med glæden i focus. Jeg viser fuglenes flyvning og frihed – lad os lære af det.”

Erling Mørch tells; "Born in 1961, I am trained as a zoological conservator and have worked in this field for around 40 years. There I dealt a lot with design, anatomy and expression – movement. With every animal I have preserved, I have tried to reproduce life.

These experiences continue in my sculptures in a work that took off in 2019. I primarily make birds made of corten steel, where the anatomy is correct. The individual bird has openings on its body, where the viewer's imagination is challenged and at the same time helps to complete the sculpture. I reproduce the natural behavior of the birds, how they fly, walk or lie. Hoping for a contagious effect on the viewer, they radiate joy and freedom.

Designing art gives me joy and inspiration for new sculptures. Steel is a very hard material that presents some limitations. That is why I work exclusively in cold steel. The sizes are very different – ​​from the small wren to the extinct moa, which was twice the size of the African ostrich.

The birds are shaped in natural size, but can also be seen in enlarged formats in decorative tasks. For example, I have created a giant snake for Randers Regnskov, which visitors can walk through.

The goal is development in the creation of sculptures that direct thoughts towards the positive in life. There is so much strife and war in our world, so my art likes to appeal to the sense of nature, which I see as peaceful. Many people are unhappy and feel stuck in their situation. Art must give food for thought and preferably with joy in focus. I show the flight and freedom of the birds – let us learn from it.”